Wake-up call

Goed, ik was dus heus wel een beetje tegen kernenergie. Niet principeel, want principieel tegen technologie zijn is een beetje mal. Mijn bezwaren waren eigenlijk vooral financieel. Ik geloofde en geloof nog steeds niet dat kerncentrales uitkunnen, als je alle kosten voor bouw en uiteindelijke afbraak van de centrales en de opslag van het afval optelt, wat dan ook zelden gebeurt in alle vergelijkende rekensommetjes. Buiten dit specifieke argument vond ik eigenlijk dat zowel links als rechts over het algemeen overdreven gepolariseerd over dit onderwerp discussieerden: meer voor of tegen omdat ze het altijd zijn geweest dan gebaseerd op rationele argumenten.

Geen moment heb ik serieus getwijfeld aan de veiligheid van moderne kerncentrales. Alle experts verzekerden toch dat die helemaal veilig waren? Goed, dat zeiden experts in de jaren ’50 ook, maar echte ernstige ongelukken, die gebeuren toch alleen bij oude centrales in krakkemikkige Sovjet-republieken?

En dan zie je plotseling een dreigende kernramp, en hoe ernstig die dreiging uiteindelijk wordt is op het moment van schrijven nog volstrekt onzeker. In een rijk, technologisch hoogstaand land dat waarschijnlijk meer aan rampenvoorbereiding doet dan welk land ter wereld ook. Dan worden een hoop van die zekerheden weggeslagen. En ik geef toe, een familielid in dat land hebben zitten helpt ook niet bij dat gevoel, al zit hij ongeveer even ver van de kerncentrale als ik (en hij) van Tsjernobyl destijds. Hij zal waarschijnlijk niet eens zijn spinazie moeten laten staan.

Toen het kabinet met het voorstel kwam voor een tweede kerncentrale was ik tegen, maar niet ontzettend tegen. Ik zag het eerder als nodeloze geldverspilling dan een bedreiding. Dat is nu anders. Één van de meer bizarre feiten die medeblogger Franka in haar uitstekende boek “De Generatorgeneratie” heeft vermeld is dat “Tsjernobyl” in het Oekrains onder andere “alsem” betekent. Alsem komt één keer voor in de bijbel, in Openbaringen 8:10 en 11 “De derde engel blies op zijn bazuin. Uit de hemel viel een grote ster, die zo fel brandde als een fakkel. Hij viel op een derde deel van de rivieren en op de waterbronnen. De naam van de ster is Alsem. Dat derde deel van het water werd alsem. Veel mensen stierven door het water, dat bitter geworden was.”  Vrij heftige shit dus. Léés dat boek, mensen (wat zowel betrekking heeft op het boek van Franka als Openbaringen).

Fukushima betekent, voor zover ik kan googlen “gezegend eiland”. Tikje wrang, maar niet echt van Bijbelse proporties. Borssele betekent niks, maar ligt in Zeeland. En Zeeland is niet alleen de naam van de provincie maar eveneens een goede omschrijving van de situatie in het gebied anno 1953. Ik wil er op wijzen dat de centrale in Fukushima de schaal 9 aardbeving wél heeft weten te weerstaan, maar de vloedgolf die er op volgde niet. En dan gaan wij een tweede centrale bouwen in wat toch echt wel een notoir overstromingsgebied genoemd mag worden?

Ik ben dus voortaan heel erg tegen. Als ik Wouter Bos was geweest zou het CDA zeggen dat ik ben gedraaid. Als ik zelf CDA’er was geweest zou het CDA zeggen dat ik na uitgebreide consultatie mijn standpunt had aangescherpt. Of zeggen “Met de kennis van nu denken we er anders over.” Voor mij geldt: met de kernramp van nu denk ik er anders over.

1 reactie

Opgeslagen onder Prediker

Een Reactie op “Wake-up call

  1. Wieke

    Ik weet nog steeds niet of ik voor of tegen kernenergie ben. Is het met kerncentrales niet ook een beetje zoals met vliegtuigen? In vergelijking met alternatieven (zoals auto’s) zijn vliegtuigen vele malen veiliger. Maar als er iets misgaat, zijn de consequenties afschuwelijk. Dat maakt nog niet dat kolencentrales/auto’s veiliger zijn.

Plaats een reactie